Ostoskori

Laadukkaat lattiavalutarvikkeet –
ammattilaiselta ammattilaiselle!

Toimitusehdot

Osto- ja toimitusehdot

Päivitetty 18.1.2023

Yleistä

Lattiatarvike on verkkokauppa, jossa tuotteiden myyjänä on Ahveniston Rakennus-Palvelu Oy (y-tunnus 1013109-8, Suvikuja 8, 13210 Hämeenlinna). Asiakkaiden ja Lattiatarvikkeen välisessä kauppasopimuksessa noudatetaan ensisijaisesti näitä sopimusehtoja ja muilta osin kuluttaja-asiakkaiden kanssa Suomen kuluttajalainsäädäntöä ja yritysasiakkaiden kanssa Suomen kauppalakia.

Lattiatarvike ei vastaa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Lattiatarvikkeen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (ylivoimainen este). Tällaisessakin tilanteessa Lattiatarvike pyrkii palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja ilmoittaa asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä.

Lattiatarvikkeella on oikeus päivittää näitä ehtoja harkintansa mukaan ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja. Kulloinkin voimassa olevat ehdot ovat luettavissa lattiatarvike.fi-sivustolla.

Tuotteen tilaaminen

Asiakkaan tulee tutustua huolellisesti tuotteiden tuotetietoihin ennen tilaamista. Kaikki tuotteeseen liittyvät tiedot löytyvät verkkokaupasta tuotteen tuotekortilta. Lattiatarvike varaa oikeuden rajoittaa tarjoustuotteiden asiakaskohtaista ostomäärää.

Asiakasta sitova tilaus syntyy, kun asiakas lähettää tilauksen verkkokaupasta. Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista, sopimusehtojen hyväksymistä ja maksamista. Asiakas ymmärtää ja hyväksyy, että tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus.

Lattiatarvike lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Asiakkaan velvollisuutena on tarkistaa, että tilausvahvistus vastaa sisällöltään tilausta.

Lattiatarvikkeella on oikeus olla hyväksymättä tilausta. Lattiatarvike saattaa olla hyväksymättä tilausta esimerkiksi sen vuoksi, ettei tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ole enää saatavilla.

Asioidessaan Lattiatarvikkeessa asiakkaan tulee aina antaa itsestään oikeat ja täydelliset tiedot. Vaadittavia tietoja ovat nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, postiosoite sekä erikseen toimitusosoite, mikäli tuotteet toimitetaan eri osoitteeseen. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta.

Hinnat ja maksaminen

Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan, ostoskorista ja tilausvahvistuksesta ilmenevän hinnan perusteella.

Jos verkkokaupassa ilmoitetussa hinnassa on ollut virhe, ei hinta sido Lattiatarviketta. Selvissä hintavirhetapauksissa Lattiatarvike voi vedota erehdykseen, mikäli kyseessä on ollut niin ilmeinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. Lattiatarvike pidättää oikeuden tilauksen perumiseen ilmeisissä tuote- tai hintavirhetapauksissa.

Hinnat sisältävät arvonlisäveron. Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimitus- ja käsittelykuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen sekä välittömästi tilauksen yhteydessä että tilauksesta asiakkaalle lähetettävässä tilausvahvistuksessa.

Lattiatarvike voi toisinaan tarjota asiakkaidensa käyttöön erilaisia alennuskoodeja. Alennuskoodeilla saa lähtökohtaisesti alennuksen vain tuotteista, ei toimituskuluista. Alennuskoodeihin voi liittyä tuotekohtaisia rajoituksia. Asiakas voi pääsääntöisesti käyttää samaa alennuskoodia vain kerran. Alennuksen saamiseksi alennuskoodin tulee olla voimassa tilauksen tekohetkellä ja se tulee rekisteröidä tilauksen yhteydessä. Alennusta ei voi aktivoida tilaukseen jälkikäteen. Yhteen tilaukseen voi käyttää vain yhden alennuskoodin. Jos tuotteita palautetaan, alennuskoodin ehtojen täyttymisedellytykset tarkistetaan.

Tilaus maksetaan kokonaisuudessaan tilausprosessin lopussa käytettävissä olevilla maksutavoilla. Maksutapahtuman tultua hyväksytyksi asiakkaan tilaus lähtee verkkokaupasta Lattiatarvikkeen käsittelyvaiheeseen. Maksun välittämisessä käytetään SSL-salattua tietoliikenneyhteyttä, jolloin maksaminen ja asiakkaan tiedot on suojattu alalla yleisesti tietoturvalliseksi katsotulla tavalla.

Mikäli asiakkaalla ei ole käytettävissään mitään ilmoitetuista maksutavoista, on asiakkaan mahdollista tehdä tilaus  Lattiatarvikkeen myyntipalvelun kautta sähköpostilla tai puhelimitse. Tällöin myyntipalvelu kirjaa tilauksen järjestelmään ja lähettää ennakkolaskun asiakkaan sähköpostiosoitteeseen. Maksamalla laskun asiakas vahvistaa tilauksensa ja hyväksyy sen sisällön. Tilauksen käsittely siirtyy eteenpäin, kun suoritus on tullut Lattiatarvikkeen tilille.

Tuotteiden saatavuus ja toimituksen viivästyminen

Lattiatarvike pyrkii siihen, että saatavilla olevista tuotteista olisi verkkokaupassa ajantasaiset ja oikeat tiedot, mutta ei kuitenkaan aina voi taata tietojen virheettömyyttä, eikä myytävien tuotteiden saatavuutta tai riittävyyttä. Tiettyjä tuotteita valmistetaan vain kausiluontoisesti tai rajallinen määrä, tai tuote saattaa muutoin olla tilapäisesti loppuunmyyty.

Jos tuotteiden toimittaminen viivästyy arvioidusta ajankohdasta, Lattiatarvike pyrkii ilmoittamaan viivästyksestä asiakkaalle käyttäen asiakkaan ilmoittamia yhteystietoja ja antamaan asiakkaalle uuden arvion tuotteen toimitusajankohdasta. Asiakkaan katsotaan hyväksyneen uuden arvion toimitusajankohdaksi, mikäli asiakas ei viivytyksettä ilmoituksen saatuaan vaadi tilauksen purkamista toimituksen viivästymisen johdosta. Mikäli tilauksen tekemisen jälkeen käy ilmi, että tilattu tuote on loppunut tilapäisesti tai pysyvästi, Lattiatarvike ilmoittaa tästä asiakkaalle mahdollisimman pian asiakkaalle.

Mikäli tilattua tuotetta ei ole lainkaan saatavilla, Lattiatarvike hyvittää asiakkaalle tilatusta tuotteesta jo maksetun hinnan täysimääräisesti, ja kaupan katsotaan purkautuneen kyseisen tuotteen osalta.

Lattiatarvikkeesta tilatut tuotteet toimitetaan pääsääntöisesti suoraan tavarantoimittajien varastoilta ja tehtailta. Lattiatarvike ei vastaa toimitusten viivästymisestä tai kaupan purkautumisesta mahdollisesti aiheutuneista vahingoista. Kuluttaja-asiakkailla on kuitenkin oikeus vedota tuotteiden toimittamisen viivästymisestä johtuviin kuluttajansuojalain mukaisiin oikeuksiinsa. Lattiatarvike ei vastaa viivästyksestä, jos toimitus viivästyy tai tilausta ei voida lainkaan toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot).

Toimitus

Lattiatarvike toimittaa tuotteita Manner-Suomessa oleviin toimitusosoitteisiin, pois lukien poste restante -osoitteet. Tuotteiden arvioitu toimitusaika ja -tapa ovat tuotekohtaisia ja ilmoitetaan tuotekortilla.

Kotiin toimitettavat tuotteet kuljetetaan kohdeosoitteeseen, mutta toimitukseen ei kuulu esimerkiksi tuotteen siirtämistä rakennuksen yläkertaan tai sisään kantoa. Suuret tuotteet toimitetaan jakeluauton viereen paikkaan, johon kunkin tuotetyypin kuljettamiseen tarvittavalla kuljetuskalustolla (täysperävaunusta pakettiautoon) pääsee. Kuljetusyritys ottaa yhteyttä ennen toimitusta. Noutopaikkaan (Posti tai Matkahuolto) toimitettavista tuotteista asiakas saa sähköpostitse ja/tai tekstiviestillä ilmoituksen, kun tilaus on noudettavissa. Tilauksen sisältäessä eri valmistajien tuotteita, ne toimitetaan erikseen.

Noutopaikasta lunastamattomat paketit ja paketit, joiden vastaanottamisesta asiakas on kieltäytynyt, palautuvat Lattiatarvikkeelle. Tällöin Lattiatarvike on oikeutettu perimään asiakkaalta tuotteen palautumisesta aiheutuneet kulut.

Lattiatarvikkeesta tilattujen, asiakkaalle kuljetettavien tavaroiden vahingoittumisesta tai katoamisesta kuljetuksen aikana vastaa Lattiatarvike.

Tuotteiden tarkastaminen, reklamaatiot ja virhevastuu sekä takuu

Tuotteen tarkastaminen ja kuljetusvaurio

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, tulee hänen viivytyksettä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat ehjiä ja muutoin virheettömiä. Mikäli tuote toimitetaan suoraan asiakkaalle kuljetusliikkeen toimesta kannattaa tavaran saapuessa olla kotona. Asiakkaan tulee tavaraa vastaanottaessaan tarkistaa, että toimitus on sen mukana toimitettavan kuljetusasiakirjan (rahtikirja/lähete) mukainen ja vahingoittumaton.

Jos asiakas havaitsee kuljetusvaurion, tulee hänen tehdä siitä merkintä kuljetusasiakirjaan. Ilman mitään merkintää kuljetusasiakirjassa vastuu sellaisista virheistä, jotka ovat jo toimitushetkellä havaittavissa, jää asiakkaalle. Lisäksi asiakkaan tulee viivytyksettä virheen havaittuaan tehdä reklamaatio Lattiatarvikkeen asiakaspalveluun.

Reklamaatiot ja virhevastuu

Jos asiakas havaitsee tuotteen olevan virheellinen tai rikki, tulee tuotteesta tehdä viivytyksettä reklamaatio asiakaspalveluun. Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen oikeus ilmoittaa virheestä kahden kuukauden kuluessa sen havaitsemisesta. Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen (kuitti/tilausvahvistus) reklamaation yhteydessä. Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti.

Mikäli tuotteessa vahvistetaan olevan virhe, Lattiatarvikkeella on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote. Lattiatarvike vastaa tuotteen virheestä lakisääteisen virhevastuun mukaisesti yksin tai yhdessä tuotteen valmistajan kanssa. Yritysasiakkaiden osalta Lattiatarvike ei vastaa tuotteen ja/tai palvelun aiheuttamasta välittömästä tai välillisestä menetyksestä, vahingosta tai tulon menetyksestä.

Lattiatarvikkeen vastuu ei kata tuotteen vioittumista toimituksen jälkeen, tuotteen normaalia kulumista eikä tuotteen käyttöohjeiden ja hoito-ohjeiden vastaisesta käytöstä, huollosta tai muun kuin Lattiatarvikkeen tekemien korjaustoimenpiteiden johdosta aiheutunutta vioittumista.

Takuu

Lattiatarvike ei myönnä tuotteille erillistä takuuta. Tuotteiden mahdollinen takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Asiakas on velvollinen tutustumaan tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta tai valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta.

Tuotetiedoissa on kerrottu tuotteen mahdollinen takuuaika. Lattiatarvikkeesta tilattujen tuotteiden takuutodistuksena toimii tilauksen yhteydessä saatu tilausvahvistus. Asiakkaan tulee säilyttää takuutodistus koko takuuajan.

Osa Lattiatarvikkeessa myynnissä olevista tuotteista edellyttää luvat omaavan ammattilaisen tekemää asennusta. Esimerkiksi osa sähkötarvikkeista ovat sellaisia, jotka saa asentaa vain rekisteröity sähköalan ammattilainen. Sähköasennuksista löytyy lisätietoa Tukesin sivuilta, mistä löytyy myös urakoitsijarekisteri.

Tilauksen palauttaminen sekä hyvitys

Tässä kohdassa esitetyt ehdot koskevat ainoastaan kuluttaja-asiakkaita. Yritysasiakkailla ei ole palautusoikeutta.

Palautusoikeus (peruutusoikeus)

Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajansuojalain perusteella oikeus syytä ilmoittamatta peruuttaa verkkokaupassa tai myyntipalvelussa tekemänsä tilaus 14 päivän kuluessa tuotteen (tai useassa erässä toimitetun tilauksen osalta viimeisen tuote-erän) vastaanottamisesta eli palautusoikeus.

Kun asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se muuttumattomana siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran.

Palautus voi tulla kyseeseen vain, jos tuote on jälleenmyyntikelpoinen ja virheetön. Jos palautettua tuotetta on käytetty, on Lattiatarvikkeella oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka. Palautetut tuotteet eivät saa olla mm. vahingoittuneita, likaantuneita, muutettuja tai kuluneita.

Palautusoikeuden määräajan noudattamiseksi riittää, että asiakas palauttaa tuotteen ohjeiden mukaisesti postilla tai lähettää ilmoituksensa palautusoikeuden käytöstä ennen 14 vuorokauden palautusajan päättymistä.

Palautusilmoituksen voi tehdä Lattiatarvikkeelle vapaamuotoisesti sähköpostitse osoitteeseen posti@ahvenistonrakennuspalvelu.fi. Viestistä tulee selkeästi ilmetä, että tarkoitus on palauttaa tuote ja sisältää asiakkaan nimi, tilausnumero sekä yhteystiedot mukaan lukien sähköpostiosoite, ja se tulee otsikoida nimellä ”palautusilmoitus”. Lattiatarvike vahvistaa palautusilmoituksen vastaanottamisen sähköpostitse.

Asiakkaan tulee viipymättä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluessa palautusilmoituksen tekemisestä palauttaa tuote alkuperäisessä myyntipakkauksessaan huolellisesti pakattuna ilman ylimääräisiä merkintöjä. Palautettavan tuotteen mukana tulee palauttaa kaikki tuotteeseen liittyvät osat, lisävarusteet ja käyttöohjeet. Tuotteiden etikettien ym. merkintöjen tulee olla ehjinä paikallaan. Kaikki palautettavan tuotteen mukana toimitetut kaupanpäälliset tulee myös palauttaa.

Jos palautettava lähetys on kooltaan enintään 60 x 60 x 100 cm ja painaa alle 25 kg, voidaan se palauttaa palautusohjeiden mukaisesti Postin kautta. Tätä suuremmissa palautuksissa tulee asiakkaan olla yhteydessä asiakaspalveluun palautusohjeiden saamiseksi. Asiakkaan tulee pyytää ja säilyttää palautuksen osoittava lähetyskuitti sekä seurantatunnus. Mikäli palautettu tuote katoaa matkalla, eikä kuittia ole, on vastuu katoamisesta asiakkaalla.

Tuotteen palauttaminen on asiakkaalle maksutonta, mikäli tuote voidaan jättää suoraan ja sellaisenaan Postin kuljetettavaksi palautusohjeiden mukaisesti. Muussa tapauksessa Lattiatarvikkeella on oikeus veloittaa asiakkaalta palautuksesta aiheutuvat kustannukset, jotka voivat tuotteesta ja osoitteesta riippuen olla huomattavat. Kun kyseessä on tuote, jonka kuljetukseen tarvitaan esim. nosturia ja/tai kuorma-autoa, vaihtelevat kuljetusmaksut suuresti riippuen esim. osoitteesta, kuljetusten saatavuudesta ja tieyhteyksistä. Tämän vuoksi Lattiatarvike ei pysty nettisivuillaan antamaan tuotteille mahdollisen palautuskuljetuksen kustannusta. Asiakas voi tiedustella arviota palautuskustannuksista etukäteen asiakaspalvelusta.

Jos palautetulla tuotteella ei ole palautusoikeutta (palautus tehdään määräajan jälkeen tai se ei ole jälleenmyyntikelpoinen), Lattiatarvike lähettää tuotteen takaisin asiakkaalle asiakkaan kustannuksella.

Tuotteen noutamatta jättäminen tai kieltäytyminen vastaanottamasta tuotetta ei peruuta tilausta tai merkitse palautusoikeuden käyttöä. Mahdolliset noutamatta jättämisestä aiheutuvat palautuskustannukset peritään asiakkaalta. Mikäli tuote on rikki tai viallinen, tai toimitettu tuote on väärä, tulee asiakkaan ottaa yhteyttä asiakaspalveluun sopiakseen tuotteen korjaamisesta, korvaamisesta tai palauttamisesta.

Lattiatarvike ei tarjoa erillistä vaihto-oikeutta. Mikäli asiakas haluaa vaihtaa tilaamansa tuotteen, käsitellään tämä uutena tilauksena.

Palautusoikeuden rajoitukset

Osalla tuotteista on rajoitettu palautusoikeus. Lattiatarvike ei ota palautuksena vastaan asiakkaan omien mittojen mukaan valmistettuja tai muuten asiakasta varten räätälöityjä tuotteita. Samoin määrämittaan katkaistuja tai leikattuja tuotteita tms. eivät kuulu palautusoikeuden piiriin. Huomaa myös, että asennettu tuote on hyväksytty tuote. Hygieniatuotteilla palautusoikeus päättyy, mikäli myyntipakkaus avataan. Nämä rajoitukset perustuvat kuluttajansuojalakiin (luku 6, 16. §).

Hyvitys

Lattiatarvike hyvittää asiakkaalle palautettujen tuotteiden arvon (mahdollisilla palautuskustannuksilla vähennettynä) sitä maksutapaa käyttäen, jolla asiakas on maksanut tuotteen. Maksunpalautukset suoritetaan 14 päivän kuluessa siitä, kun Lattiatarvike on vastaanottanut palautettavan tuotteen. Asiakkaalle ei aiheudu kustannuksia maksusuoritusten palauttamisesta. Asiakkaalle hyvitetään tuotteesta asiakkaan maksama hinta, vaikka tuotteen hinta olisi myöhemmin muuttunut.

Riitojen ratkaisu

Mikäli osapuolten välille syntyy kaupasta tai näistä sopimusehdoista erimielisyyttä, osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Mikäli osapuolet eivät pääse asiassa sovinnolliseen neuvottelutulokseen, erimielisyys ratkaistaan Hämeenlinnan käräjäoikeudessa Suomessa.

Henkilötietojen käsittely ja evästeet

Lattiatarvike käsittelee asiakkaiden henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Tutustu tietosuojaselosteeseen.

Lattiatarvikkeen verkkokauppa käyttää evästeitä.